onsdag 22 augusti 2012

Hur jag blockar en filt/Blocking/Tutorial


 Filten är klar! Härligt färggrann och rutig som planerat, men vad hände med formen???
The blanket is ready! But what happend to the shape???


Bubblig kant...


Jag lägger filten i blöt i ca 30 min för att vattnet skall tränga in i fibrerna.
I put the blanket into water for 30 minutas to make sure the fibres soak.


 Jag rullar in och pressar filten i en torr handduk för att krama ut vattnet och platta ut ojämnheter.
I roll the blanket into a dry towel, to remove the water.


 När filten fortfarande är blöt sträcker jag den och nålar fast på en handduk. Nålar längsmed alla kanter för att få önskad form och storlek. Låter filten torka medan den är späd.  När filten är nästan torr stryker jag den under en blöt handduk, med ångstrykjärn.

While the blanket is still wet, I pin it to a towel on the floor. Let it dry like this. Finally I put a wet towel over the blanket and iron it with steam.


TARDAA!!! Inte perfekt, men näst intill. Jag är nöjd : ) Garnet heter ALLINO från BC Garn, en blandning av bomull och lin.

TARDAA!!! Not perfect, but almost : ) The yarn is a mix of cotton and flax.

Love A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar